16.novembrī Rīgā, Krievu salā svinīgā pasākumā būvkompāniju pilnsabiedrība „BMGS S”, kuras sastāvā ietilpst būvuzņēmumi SIA „Skonto Būve” un AS „BMGS”, Rīgas Brīvostas pārvaldes rīcībā nodeva jauno Krievu salas ostas infrastruktūras objektu. Līdz ar to ir apstiprināts, ka ostas vēsturē vērienīgākā un arī Latvijas mērogā ļoti nozīmīgā projekta „Infrastruktūras attīstība Krievu salā ostas aktivitāšu pārcelšanai no pilsētas centra” būvniecība ir pabeigta.

„„Skonto Būve” ir vēsturiska izdevība būt klāt un piedalīties Rīgas pilsētas un Rīgas ostas celtniecībā. Krievu salas projekts un visas teritorijas attīstība nozīmē būtisku Rīgas ostas starptautiskās konkurētspējas pieaugumu. Tas savukārt nozīmē jaunus attīstības un sadarbības virzienus gan ostai, gan Latvijas, gan ārvalstu uzņēmumiem. Krievu salas projekts nav stāsts tikai par Rīgas ostu. Es tiešām esmu lepns, ka „Skonto Būve” piedalījās, piedalās un turpinās aktīvi piedalīties Rīgas un visas Latvijas ekonomikas attīstībā. Drūmā un smagnējā ostas teritorija Daugavas labajā krastā tagad lēnām pazudīs, paverot plašu lauku jaunas dzīves, atpūtas, kultūras un izklaides telpas veidošanā pilsētas iedzīvotājiem. Varu atzīmēt to, ka Rīgas Brīvostai un būvniekiem bija skaidrs mērķis, kas sekmēja labu, saliedētu darbību un projekta veiksmīgu pabeigšanu,” skaidroja Guntis Rāvis, SIA „Skonto Būve” valdes priekšsēdētājs.

Projekta realizācijā ieguldīti 133,65 miljoni eiro. No tiem ES Kohēzijas fonda finansējums ir 77,19 miljonu eiro, Rīgas Brīvostas līdzekļi (aizņēmums no Nordea Bankas un Pohjola Bankas) 56, 46 miljonu eiro.

Projekta „Infrastruktūras attīstība Krievu salā ostas aktivitāšu pārcelšanai no pilsētas centra” īstenošana tika uzsākta 2006. gadā. Deviņu gadu laikā ir gan veikts ietekmes uz vidi novērtējums, gan izstrādāts tehniskais projekts, gan piesaistīts ES finansējums, gan arī veikti praktiskie būvniecības darbi.

Patlaban Krievu salā ir izveidotas labākajai pasaules ostu praksei atbilstošas dziļūdens piestātnes un nepieciešamā infrastruktūra, kas nodrošina tālāku termināļu attīstību. Lai tas īstenotos, pilnsabiedrība „BMGS S” Krievu salā izbūvēja 4 beramkravu pārkraušanas piestātnes ar kopējo garumu 1180 metru un dziļumu pie piestātnēm 15,5 metri. Tāpat arī izbūvēti visi nepieciešamie autoceļu un dzelzceļa pievedceļi un inženiertehniskās komunikācijas līdz ostas teritorijai.

Krievu salas projekta kopējā kapacitāte ir 20 miljonu tonnu beramkravu gadā. Būvniecības procesā ir veikta gandrīz 24 tūkstošu tonnu cauruļu un 3 100 tonnu rievpāļu iegremdēšana 10 līdz 28 metru dziļumā; izveidota 1489 metru gara piestātnes siena, uz kuras uzstādīts 51 pietauvošanas postamentu komplekts un 123 atvairīšanas ierīču komplekti; veikta upes gultnes padziļināšana – izsmelti 2,7 miljoni kubikmetru grunts, kas dod iespēju uzņemt kuģus ar iegrimi līdz 15 metriem, bet perspektīvā - arī līdz 17 metriem.

Konstrukcijā ir ieklāti aptuveni 20 tūkstoši kubikmetru betona un 2,5 tūkstoši tonnu armatūras; sagatavotas un objektā nogādātas 6176 seguma plātnes un 463 pārseguma plātnes, kā arī papildus tika veikta teritorijas uzskalošana 300 tūkstošu kubikmetru apjomā, nostiprināti 600 metru Hapaka grāvja krastu.

Foto: E.Matvejeva, V.Koziols